بسیج لشگر مخلص خداست

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. (امام خمینی رحمة الله علیه)

بسیج لشگر مخلص خداست

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. (امام خمینی رحمة الله علیه)

بسیج لشگر مخلص خداست

امام خامنه ای:من دیپلمات نیستم من انقلابی ام،حرف را صریح و صادقانه میگویم

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دفترچه راه اندازی کسب کار

دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳ ب.ظ



به نام خدا

راهنمای تهیه طرح کسب و کار    (Business Plan)

عنوان کسب و کار      ---تجهیزات پزشکی ---

خلاصه مدیریتی:

در خلاصه مدیریتی مواردی از قبیل توصیف زمینه کسب و کار و اصل موضوع ، فرصت و استراتژی، بازار هدف، مزیت های رقابتی، سوددهی باید به صورت خلاصه بیان شود. پس از مطالعه نمونه زیر، خلاصه مدیریتی طرح خود را تهیه نمایید.

مثال:

شرکت مربای «شیرینک » دارای تخصص در تولید و بازاریابی انواع مربای معمولی و مارمالاد می باشد. محصول اصلی این شرکت شیشه های 250 گرمی مربا از میوه های پرتقال، انجیر، انبه و زردآلو است.

زیربنای کارخانه عبارت است، چهار ساختمان متصل به یکدیگر واقع در زمینی به مساحت 2 هکتار.

سایر تجهیزات و امکانات شرکت عبارتند از : یک سردخانه با ظرفیت چهارهزار متر مکعب، خط فرآوری میوه، ساختمان انبار مرکزی، ساختمان اداری و ناهار خوری.

شرکت دارای 220 نفر پرسنل تمام وقت و 180 نفر نیمه وقت (فصلی) می باشد.

ماموریت شرکت اضافه کردن ارزش افزوده به محصولات منطقه از طریق تولید مربا و مارمالاد با کیفیت عالی و فروش آن به بازار های ملی و بین المللی با قیمت رقابتی می باشد. درآمد این شرکت طی سه سال گذشته رشد پایداری به میزان 25 درصد در سال داشته است که عمدتاً ناشی از بدست آوردن سهم بیشتری از بازار به خاطر تحویل به موقع و کیفیت بهتر بوده است.

حاشیه سود خالص به ترتیب 9 ، 10 ، 5/10 درصد بوده است.

شرکت در حال حاضر 10 درصد بازار را در اختیار دارد. موفقیت اخیر شرکت امضاء توافق نامه با یک شرکت غذائی دانمارکی است که متخصص تامین محصولات غذایی برای هتلها و رستوران ها در اتحادیه اروپاست. انتظار می رود این همکاری به میزان قابل ملاحظه ای در افزایش درآمد و سود آوری شرکت موثر باشد. برآورد های مالی نشان دهنده رشد متوسط 30 در صدی شرکت مربای «شیرین کام» طی سه سال آینده می باشد.

دارائیهای شرکت مربای شیرینک آزاد هستندو شرکت در حال حاضر هیچگونه بدهی ندارد

 

خلاصه مدیریتی:

شرکت مهندسی پزشکی که من میخوام در زمینه خدمات فروش دستگاها و وسائل , تعمیرات دستگاها,  فروش کالای مصرفی پزشکی و تامیین مواد مصرفی کلینیک ها و بیمارستانها فعالیت دارد

با توجه به بازار الان که محصولات پزشکی یا کیفیت خوبی ندارند و یا به دلیل داشتن واسته زیاد قیمت بالایی دارند میتوان با قرارداد بستن با واردکننده های قانونی و داشتن میزان سود کمتر نسبت به رقبا میتوان شرایط بهتری را برای مصرف کننده نهایی رقم زد

 

2-نوع صنعت، سازمان، محصولات و خدمات موانع ورود به این صنعت کدامند؟

شرکت من یک شرکت بازرگانی/خدماتی خواهد بود و محصولات آن مصرفی بیمارستان ها و کلینیک ها است.

مانع ورود من به این صنعت رقبایی هستند که چندین سال است در این عرصه فعالیت دارند و مشتری های ثابت خود را پیدا کرده اند

خصوصیات و کاربردهای محصول/ خدمات شما چیست؟

با توجه به قرار داد داشتن با واردکننده ها و ارتباط مستقیم با آنها محصولات ما کیفیت بیشتر و در عین حال قیمت کمتر دارند

و با گارانتی معتبر ارائه میشوند

 

وجه متمایز محصول / خدمت شما با سایر محصولات بازار چیست؟

محصولات اصل بوده و از کیفیت بهتری برخوردار هستند برخلاف سایر محصولات که ساخت چین بوده و از شرق آسیا وارد میشوند

 

 

نحوه تولید محصول/ خدمت شما به چه صورتی است؟

 

محصولاتی مانند دستگاهای عمومی پزشکی و مواد مصرفی(از قبیل دستکش و چسلید)وارد شده.تعمیرات دستگاها هم در صورت امکان در محل و در غیر این صورت به گارکاه تعمیرات شرکت منتقل میشود

 

 

نقاط قوت اساسی:

شناخت مواد مصرفی که در بیمارستان ها نیاز است و ارائه خدمات تعمیرات در محل . مرقوبیت کالا نسبت به محصولات بازار .

 

نقاط ضعف اساسی

آشنا نبودن در مورد برخورد با متقاضی و آشنا نبودن با مسئول خرید بیمارستان ها

 

تهدیدات قابل ملاحظه

عدم علاقه مندی بیمارستان ها برای خرید محصولات و رها کردن فرشنده قدیمی و بالا بودن قیمت محصولات وارداتی نسبت به محصولات هم رده موجود در بازار

 

فرصت های قابل ملاحظه

وارد کردن محصولاتی که بیمارستانها به آن نیاز دارند و در بازار  جنس خوبی یافت نمیشود مانند دستکش اتاق عمل

  

3- برنامه بازاریابی مشتریان: مشتریان شما کجا و چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی (سن، جنس، سبک زندگی مستقل) دارند؟ چرا بازار به محصولات/خدمات شما نیاز دارد؟ این بازار تا چه مدت به این محصولات /خدمات نیاز دارد؟

مشتریان بیمارستان ها کلینیک ها و درمانگاها خواهند بود.

با توجه به حساس بودن مواد مصرفی پزشکی در بازار همیشه جایی برای محصول با کیفت بالا خواهد بود.

تا زمانی که محصولی با کیفیت بالاتر وارد بازار شود یا به دلیل تغییر در روش درمان و عمل کرد بیمارستان دیگر نیازی به آن محصول نباشد

 

 

رقابت، حساسیت ها و خطر ها رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسانی هستند؟ نقاط ضعف و قوت رقبا چیست؟ رقبایتان در چه سطحی هستند؟ اگر فکر می کنید رقبایی وجود دارند که شما می توانید بخشی از بازار آن ها را تصاحب کنید، در مورد نحوه انجام این کار توضیح دهید؟

در مورد خطرها میتوان به منقضی شدن مواد مصرفی یا کاهش کیفیت آنها در اثر گذشت زمان اشاره کرد.

نقطه قوت رقبا داشتن قرار داد با بعضی بیمارستان ها و درمانگاها است و نقطه ضعف آنها با موارد مصرفی مهم و اضطراری بیمارستانی.

 

قیمت گذاری: چگونه برای محصولات و خدمات تولید شده خود ، قیمت تعیین خواهید کرد؟ کدام یک از روش های مدیریت قیمت ها را به کار خواهید گرفت؟ 

برای خدمات تعمیرات از قبل توسط سازمان مهندسی پزشکی ترخ های تعمیرات و خدمات تایین شده است.

در مورد مواد مصرفی هم با توجه به قیمت تمام شده و قیمت های موجود در بازار باید قیمتی مناسب برای جلب نظر مشتری در نظر گرفت.

 

تبلیغاترسانه هایی که برای آگهی و تبلیغات محصولات/ خدمات خود به کار می گیرد، کدامند؟ کانال هایی را که به منظور جذب مشتری به کار گرفته اید ، کدامند؟ چه کسانی محصولات شما را خواهند فروخت؟ چه روش هایی برای فروش محصولات خود به کار خواهید گرفت؟ ( تلفنی ، مکاتبه پستی، ارائه مستقیم به مشتری ، شرکت در نمایشگاه و غیره) آموزش فروشنده ها را  چگونه برنامه ریزی می کنید؟ چگونه به شکایت مشتریان رسیدگی می کنید؟

برای تبلیغات از بازاریابانی استفاده میشود که در زمینه محصولات مصرفی پزشکی آشنایی قبلی دارند.طی جلساتی محصولات شرکت میزان کیفیت محصولات نسبت به سایر محصولات و چگونگی متقاعد کردن مشتری ها را آموزش میبینند و سپس طی قرارهایی که با مسئول خرید بیمارستانها به صورت حضوری خواهند داشت محصولات شرکت را به آنها معرفی میکنند.

 

توزیعکانال های اولیه توزیع کدامند؟ ( فروشگاه های خرده فروشی، عمده فروشی، اینترنت و غیره) آیا زنجیرة‌ کامل توزیع متعلق به شماست یا عوامل وابسته ای دیگر عوامل توزیع را به کار می گیرند ؟ آیا کانال های توزیع با تصویری که از شرکت و محصولات شما در جامعه وجود دارد سازگار است؟ آیا بسته بندی محصولات شما برای کانال های توزیعی که در نظر گرفتید ، مناسبند ؟‌ آیا کانال های توزیع انتخابی شما از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند ؟

در این شرکت کانال توضیع وجود نخواهد داشت.به این دلیل که محصولات باید با کمترین قیمت ممکن به بازار ارضه شوند.چرا که خریداران در نگاه اول به قیمت محصولات توجه دارند نه به کیفیت آن.

4ـ برنامه های طرح و توسعه : آیا تحقیقات قبل از تولید و توزیع محصول انجام داده اید ؟ برای توسعة محصول در آینده چه برنامه­هایی دارید ؟ چه جانشین ها و مکمل هایی برای محصولات / خدمات خود در نظر گرفته اید؟

طی بروشور ها و نظر سنجی هایی که چاپ شد و به دست مشتری های احتمالی شرکت رسید درصد بالایی از بیمارستان ها قیمت محصولات برایشان ارجعیت داشت و برخی هم خواهان کیفیت بالا بودند و قمیت را در نظر نمیگرفتند.لذا این شرکت در صدد است تا محصولات با کیفیت را با قیمت پایین به دست مشتری برسد.

 

5ـ چارچوب قانونی و عوامل اجتماعی و محیطی مجوزها و تأییده های مورد نیاز شما کدامند ؟ آیا کسب و کار شما به موضوعات مهم اجتماعی که به امنیت ، آسایش و سعادت کارکنان مربوط است احترام می گذارد ؟ آیا کسب وکار شما برای منطقه ای که در آن قرار دارید توسعه و منافع اجتماعی به همراه می آورد ؟ آیا قوانین و مقررات زیست محیطی را در نظر می گیرید ؟

برای راه اندازی شرکت لازم است ثبت شرکت کنیم و برای این کار لازم است متقاضی راه اندازی شرکت حداقل مدرک کارشناسی مهندسی پزشکی داشته باشد.

برای وارد کردن محصولات هم با وارد کننده هایی هماهنگ شده که میتوانند محصولات درخواستی را قانونی وارد کنند.

 

6-بر آورد نیروی انسانی مورد نیاز : هر یک از بخش های گوناگون شرکت به چند نفر پرسنل نیاز دارد ؟ مهارت و تحصیلات پرسنل باید در چه سطحی باشد ؟ چه نوع روابط سازمانی باید بین آنها بر قرار باشد ؟‌ هزینه های پرسنلی به تفکیک گروه های کاری چقدر است ؟

 مدیریت شرکت را خورم به عهده خواهم داشت.برای بخش فروش روزانه محصولات مصرفی نیاز به دو خانم خوش برخورد با روابط عمومی بالا نیاز خواهد بود.دو خانم شیک پوش برای بازاریابی و ارائه خدمات حضوری.دو مهندس پزشک آشنا به تعمیرات دستگاهای پزشکی و یک حسابدار برای رسیدگی به مسائل مالی شرکت و یک انبار دار.

 

7ـ بر آورد فضای مورد نیاز طرح : به چه میزان فضا برای بخش های تولید و عملیات نیاز دارید ؟ فضای مورد نیاز برای بخش های اداری­، رفاهی و کارگری را مشخص نمایید

فضایی حدودا 30 متری برای فروش روزانه و ارائه محصولات مصرفی به مردم عادی.حدود70متر برای دفتر شرکت و داشتن مکانی ثابت برای تبلیغات و مراجعه مشتریان.حدود 250تا300 متر برای انبار که این فضا برای شروع کافی است اما احتمال بزرگ شدن انبار بسیار زیاد است.

 

8-  ساختار سازمانی شکل مالکیت کسب و کار خود را مشخص نمائید.( شخصی، مشارکتی ، سهامی) به طور خلاصه در مورد افرادی که حاکمیت و کنترل سازمانی را در اختیار دارند( نام ، فعالیت ، میزان تحصیلات ، اشتغال) توضیح دهید. افراد مهم و کلیدی شرکت ( مدیر عامل، مدیر مالی، مدیر بازاریابی ، مدیر تولید) را معرفی نمائید

مالک شرکت ثبت شده خورم خواهم بود. اما در مورد کسب و کار فرد طرف قرارداد که محصولات را وارد میکند هم سهیم خواهد بود.یک تجارت 50/50

9-  برنامه زمان بندی برای کلیه عملیات و فعالیت ها نظیر عملیات ساختمانی ، تهیه مواد اولیه ، خرید ماشین آلات ، راه اندازی آزمایشی و ... پیش بینی زمانی را انجام دهید

ثبت این شرکت در حال حاضر تنها یک طرح است. اما برای اجرا آن احتیاجی به عملیات ساختمانی نخواهد بود جرا که باید فضایی در نظر گرفت در منطقه پر رفت و آمد و نزدیک بیمارستان یا کلینیک های درمانی.

 

10-  ریسک ها ، مشکلات و مفرضات اساسی در این بخش مشخص کنید ، از وارد شدن در چه زمینه هایی باید پرهیز نمائید؟ با مشکلاتی مانند تغییرات در نرخ بهره تغییرات فناوری، تغییر سلیقه و عادات مشتریان چگونه برخورد می کنید؟ با مشکلات مربوط به تولید ، کیفیت و خسارات احتمالی که تولید را متوقف می سازد و زمان های ناشی از طولانی شدن زمان طراحی و توسعه محصول چگونه برخورد می کنید؟

برای رسیدگی به این دسته برنامه ها فعلا برنامه ای در نظر گرفته نشده اما برای رسیدگی به آنها در آینده از فردی که در این زمینه تجربه دارد مشورت گرفته خواهد شد.

 

11-برنامه ریزی مالی

جدول (1) منابع تامین سرمایه شرح مبلغ درصد

الف -سرمایه اولیه سهامداران

ب-  تسهیلات بانکی کوتاه مدت

 

ج -  تسهیلات بانکی بلند مدت

  • mohammad ch

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی